Ile kalorii jest w jajku: wartosc odzywcza, korzysci i szkody dla organizmu, uzyj do utraty wagi

Charakterystyka kalorii

Zawartosc kalorii w jajku zalezy od metody gotowania. Wartosc ta zmienia sie w zaleznosci od stanu produktu. Proszek jajeczny zawiera maksymalna ilosc kalorii.

Tabela pokazuje zawartosc kalorii, biorac pod uwage metode gotowania:

Opcje gotowania Kalorie na 100 g produktu
W jednym surowym jajku kurzym 157
W proszku jajecznym 542
Ugotowane na twardo 160-170
Gotowane na miekko 160-170
Smazony na masle 125
Smazony w oleju slonecznikowym Podczas korzystania z 1 lyzki. l. olej roslinny – 250
Omlet z mlekiem W przypadku uzycia 100 ml kalorycznosc 100 g produktu wynosi 210

Przecietne surowe jajo kurze zawiera w zoltku 50 kcal, a bialko 20. Jesli smazenie odbywa sie na produktach miesnych, to sumuje sie ich kalorycznosc. 100 g jajecznicy z pomidorami to 105 kcal.

Pomimo niewielkich rozmiarow jaja przepiorczego, jego wartosc jest znacznie wyzsza niz jaja kurzego. Zawiera aminokwasy i pierwiastki sladowe. Calkowita liczba kilokalorii to 168.

https://youtu.be/https://www.youtube.com/watch?v
= pBP4uKqnT5Q

?Jajka? – bardziej szczegolowo:

  • Jajko na twardo
  • Ugotowane jajko
  • Gotowane bialko jajka
  • Bialko jajka
    • Gotowane bialko jajka
  • Gotowane bialko jaja
  • Bialko jajka smazone na oleju
  • Bialko w proszku
  • Mrozone bialko jaja
  • Omlet z bialkiem jajecznym
  • Jajecznica, Jajko Sadzone
    • Bialko jajka smazone na oleju
  • zoltko
    • zoltko w proszku
  • Surowe jajko
  • Gotowane jajka
    • Gotowane bialko jaja
  • Kacze jajko
  • Gesie jajo
  • Zamiennik jajka
    • Niskotluszczowy zamiennik jajka
  • Jajko z indyka
  • Proszek jajeczny
  • Jajko przepiorcze
  • Omlet jajeczny
    • Omlet z bialkiem jajecznym
  • Sklad, przydatne substancje

    Charakterystyka jajek BJU wyglada tak:

    • dla kurczaka: bialka – 13 g, tluszcze – 11 g, weglowodany – 0,7 g;
    • dla przepiorek: bialka 12 g, tluszcze – 13 g, weglowodany – 0,6 g.

    Wartosc odzywcza produktu z kurczaka zalezy od zawartosci zawartych w nim witamin:

    • Witaminy B. Pomagaja wzmocnic uklad odpornosciowy, korzystnie wplywaja na uklad nerwowy oraz utrzymuja wymagany poziom insuliny we krwi.
    • A. Stabilizuj uklad odpornosciowy.
    • C. Niezbedny do wzrostu tkanki kostnej i wzmocnienia scian naczyn krwionosnych.
    • E. Przyczynia sie do tworzenia pieknej skory.
    • K. Wez udzial we wzroscie tkanki kostnej.
    • PP. Wymagany do procesu spalania tluszczu.
    • H. Normalizuj prace ukladu pokarmowego.

    Bardzo korzystne sa mikroelementy wchodzace w sklad jaj:

    • Potas. Brak tego pierwiastka prowadzi do zaburzen ukladu sercowo-naczyniowego organizmu.
    • Wapn. Odpowiada za tworzenie tkanki kostnej.
    • Magnez. Jest niezbedny dla ogolnego pozytywnego stanu ukladow organizmu.
    • Cynk. Bierze udzial w gojeniu ran.
    • Miedz. Potrzebny do wzrostu komorek tkankowych.
    • Mangan. Uczestniczy we wzroscie tkanki kostnej.
    • Zelazo. Utrzymuje krew w dobrym stanie.
    • Fosfor. Niezbedny do pracy tkanki mozgowej.
    • Sod. Wspomaga rownowage wodno-solna organizmu.

    Zoltko zawiera kwasy tluszczowe, blonnik pokarmowy, a takze lecytyne, za pomoca ktorej w zoltkach neutralizowany jest cholesterol.

    W jajach przepiorczych zawartosc witamin jest 1,5 razy wyzsza niz w jajach kurzych, a mikroelementow – 4,5 razy w przeliczeniu na 100 g substancji.

    Wartosc odzywcza

    Dieta prawidlowego zywienia powinna byc zbilansowana nie tylko pod wzgledem kalorii, ale takze skladnikow odzywczych: bialek, tluszczow, weglowodanow.

    Jajko na twardo BZHU 1 szt.:

    • bialka (bialka) – 6,6 g;
    • tluszcze – 6,1 g;
    • weglowodany – 0,3 g.

    Szczegolnie cennym produktem sa bialka bialka jaja kurzego, ktore zawieraja 7 niezbednych aminokwasow, z ktorych najwazniejsze to:

    • tryptofan – uczestniczy w produkcji serotoniny, hormonu dobrego samopoczucia;
    • metionina ? odpowiada za spalanie tluszczu w organizmie;
    • lizyna jest budulcem do syntezy bialek w organizmie.

    W zoltku jest wiele bialek, ale nadal przewazaja w nim tluszcze.

    Sklad tluszczu zoltka kurczaka:

    • tluszcze – 1,6 g;
    • kwasy tluszczowe jednonienasycone (korzystne dla serca i naczyn krwionosnych) ? 3,5 g;
    • wielonienasycone kwasy omega ? 1,7 g;
    • nasycone kwasy tluszczowe – 2 g;
    • cholesterol – 0,13 g.

    Ta przyjazna dla organizmu kombinacja tluszczow znajduje sie tylko w tluszczu ryb lososiowych!

    Uwaga: cholesterol w zoltku kurczaka jest zrownowazony przez zawarta w nim lecytyne, ktora wykorzystuje nadmiar cholesterolu i tluszczu. Spozywanie zoltka jaja z umiarem nie zagraza tworzeniu sie blaszek cholesterolowych.

    Obliczenie BZHU w jajku kurzym na 100 g produktu przedstawiono w tabeli:

    Jaja kurze / 100 g Bialka (g) Tluszcz (g) Weglowodany (g)
    Surowy 12,7 11,5 0,7
    Ugotowane na twardo trzynascie 11,6 0,8
    Ugotowane na miekko 12,8 11,6 0,8
    Smazony 12,9 21 0,9
    Bialko 10,5 0 0,1
    Zoltko 17,8 30,9 0,7

    Tak wiec w jajach kurzych prawie nie ma weglowodanow, sa one zrodlem bialka i zdrowych kwasow tluszczowych, a jednoczesnie maja niska kalorycznosc, dlatego wchodza w sklad diety wielu diet: medycznych i sportowych.

    Korzysci i szkody produktu

    Jajka w dowolnej formie sa dobre dla ludzi. Dotyczy to zarowno mezczyzn, jak i kobiet.

    O przydatnosci produktu decyduja:

    • Wysoka strawnosc bialka. 1 sztuka zapewnia 15% dziennego zapotrzebowania czlowieka. Mozesz jesc zarowno jajka na twardo, jak i jajka sadzone. Zawartosc bialka w produkcie wynosi 6 g. Zapewnia to skladnik energetyczny.
    • Regularne spozywanie bialka pomaga we wzroscie miesni.
    • Bialko wraz z energia zapewnia wysoki stopien sytosci.
    • Lecytyna jest wymagana w czasie ciazy.
    • Obecnosc duzej ilosci witamin korzystnie wplywa na ogolny stan organizmu.

    Szczegolnie korzystne sa swieze jaja. Aby wyjasnic ich jakosc, sa wstrzasniete. Fresh nie wydaje zadnych dzwiekow. Po opuszczeniu do wody natychmiast utonie.

    Jednak oprocz korzysci, jaja szkodza rowniez:

    • Niebezpieczenstwo infekcji salmonelloza. Dotyczy to jedzenia surowych jajek. Z tego powodu najlepiej je ugotowac lub usmazyc.
    • Zawartosc cholesterolu w zoltku. Jego obecnosc ma zly wplyw na uklad sercowo-naczyniowy. Dlatego zaleca sie spozywanie nie wiecej niz 5 zoltek tygodniowo.
    • Leki przeciwbakteryjne podawane ptakom hodowlanym. Gromadza sie w jajach. Ich obecnosc obniza uklad odpornosciowy czlowieka.
    • Nagromadzenie azotanow, ktore dostaja sie do jaj wraz z pozywieniem.
    • Leki hormonalne, ktore mozna stosowac w leczeniu drobiu. Wplywaja rowniez negatywnie na stan organizmu.

    Korzystne cechy

    Dietetycy obliczyli, ze zdrowa osoba powinna spozywac okolo 300 jaj rocznie, aby nie miec niedoboru niezbednych dla organizmu pierwiastkow.

    • Pelnowartosciowe bialko jaja dostarcza organizmowi aminokwasow egzogennych, ktorych brak opozni synteze nowych komorek w organizmie ? zaburza sie formula krwi, cierpia narzady wewnetrzne.
    • Wielonienasycone kwasy omega-3 maja korzystny wplyw na uklad sercowo-naczyniowy, biora udzial w regeneracji miesni u sportowcow.
    • Cholina wspomaga sprawnosc umyslowa i zdrowie watroby.
    • Biotyna ? ?witamina piekna? ? reguluje procesy metaboliczne w komorkach skory, wlosow, paznokci.
    • Witamina A jest silnym przeciwutleniaczem, niezbednym dla prawidlowego widzenia.
    • Witamina E ? tokoferol to pierwiastek niezbedny do prawidlowego funkcjonowania ukladu rozrodczego kobiet i mezczyzn.
    • Witamina D jest niezbedna dla zdrowych kosci i stawow.

    Dla tych, ktorzy traca na wadze, gotowane jajka kurze sa prawdziwym odkryciem. Dostarczajac organizmowi uzytecznych skladnikow odzywczych, sa niskokaloryczne, zmuszajac organizm do wydatkowania dodatkowych kalorii na przyswajanie.

    Wielonienasycone kwasy tluszczowe zwalczaja zlogi tluszczu nie rozbijajac miesni i nie meczac uczucia glodu. Jajka na twardo sa rowniez popularne w diecie sportowcow, poniewaz sa naturalnym zrodlem aminokwasow do regeneracji i wzrostu miesni.

    Zanotuj: Jesli cierpisz na bezsennosc, sprobuj zjesc obiad z gotowanymi jajkami 3 godziny przed snem. Promuja spokojny sen bez przebudzenia i koszmarow.

    Przyjmowanie podczas diety

    Taki produkt sluzy do odchudzania lub podczas diety. Jest to mozliwe z nastepujacych powodow:

    • niskokaloryczny produkt, ktory umozliwia przygotowanie dietetycznego posilku, ktory nie przybiera na wadze;
    • niski;
    • przygotowanie duzej liczby dan, ktore sa uzywane na sniadanie lub kolacje;
    • obecnosc bialek spozywanych przez kobiety, ktore chca wazyc mniej;
    • wzrost miesni, dzieki ktoremu cialo staje sie stonowane, przy jednoczesnym zmniejszeniu masy z powodu spadku tkanki tluszczowej.

    Podczas diety nalezy stosowac nastepujace przepisy:

    • Jajecznica przygotowywana jest na sniadanie w powolnej kuchence. Dodaje sie tam papryke, pomidory i cebule. Czas gotowania – 5 minut.
    • Podczas kolacji lub obiadu przygotowywany jest omlet z twarogiem. Rownolegle podawana jest salatka warzywna.
    • Jajka na twardo sa dobre na popoludniowa przekaske.
    • Na deser przygotowuje sie zapiekanki z twarogu jajecznego lub bezy.

    Kategoria jajek

    Jaja kurze sa klasyfikowane wedlug wagi i dzieli sie na 5 glownych kategorii:

  • (SV) najwyzsza kategoria. Sa to najwieksze jajka wazace od 75 gramow.
  • (OV) wybrane jajko. Wystarczajaco duze jajka od 65 do 74,9 gram
  • (C1) pierwsza kategoria. Czysta, rowna skorupa i mocne zoltko, jajko o wadze od 55 do 64,9 gramow.
  • (C2) druga kategoria. Jajko jest male od mlodego kurczaka, wazy od 45 do 54,9 gramow.
  • (C3) trzecia kategoria. Najmniejsze jajko kurze o wielkosci i wadze od 35 do 44,9 gramow.
  • Oprocz standardowej klasyfikacji jajka moga roznic sie dodatkowymi rodzajami: maja dwa zoltka, sa wzbogacane jodem lub selenem, jajka dietetyczne. Pamietaj, ze jajko jest uwazane za dietetyczne tylko do 7 dni przechowywania. Po 7 dniach to jajko jest uwazane za jajko stolowe.

    Przygotowanie dietetycznego omletu

    Dietetyczny Omlet to niskokaloryczny posilek. Produkowany jest zarowno z jajek, jak iz niektorych bialek, z woda lub odtluszczonym mlekiem. Nadaje sie do jedzenia o kazdej porze dnia.

    Jako dodatki stosuje sie niskokaloryczne warzywa, owoce lub ser. Mozesz gotowac na rozne sposoby: w piekarniku lub na patelni.

    W piecu

    Przygotowywane sa nastepujace Skladniki:

    • jajka – 12 szt .;
    • mrozony zielony groszek – 0,2 kg;
    • Brukselka – 260 g;
    • papryka – 2 szt. ;
    • mleko – 0,4 l;
    • oliwa z oliwek – 4 lyzki l. ;
    • cebula – 1 szt .;
    • pietruszka – mala peczek;
    • sol dla smaku.

    Przepis jest nastepujacy:

  • Wszystkie warzywa sa myte i drobno posiekane.
  • Patelnia jest podgrzewana oliwa z oliwek. Na nim kladzie sie groszek i dusi przez 5 minut.
  • Dodaje sie kapuste i dusi przez kolejne 10 minut.
  • Bialka jaj sa ubijane, dodaje sie do nich posiekane warzywa. Solone do smaku, nastepnie mieszanine wlewa sie do formy.
  • Pojemnik umieszcza sie w piekarniku. Wystawiony +190 stopni. Czas gotowania – 25 minut.
  • Na patelni

    Skladniki uzyte do smazonego omleta:

    • jajka – 16 szt. ;
    • szpinak – 200 g;
    • cebula – 2 szt .;
    • pomidorki koktajlowe – 8 szt. ;
    • papryka bulgarska – 2 szt. ;
    • baklazan – 2 szt. ;
    • sol i pieprz do smaku.

    Procedura gotowania wyglada nastepujaco:

  • Warzywa sa myte i krojone na male kawalki.
  • Nastepnie dzieli sie je na 2 rowne czesci, jedna z nich smazy sie na suchej patelni przez 2 minuty.
  • Bialka ubic, posypac pieprzem i sola.
  • Mieszanke wlewa sie na patelnie przykryta pokrywka.
  • Rozpalany jest maly pozar, ktory utrzymuje sie az do zawiazania masy.
  • Pozostala polowa warzyw jest ulozona na wierzchu.
  • Po 2 minutach omlet wyjmuje sie z pieca. Podawany na stole jako rolada.
  • Kompozycja jaj kurzych

    Jajo kurze wazy okolo 58 gramow i sklada sie ze skorupki, bialka i zoltka.

  • Skorupa stanowi okolo 10% jaja i moze byc biala lub brazowa w zaleznosci od rasy kurczaka.
  • Bialko stanowi wiekszosc jajka, czyli 60%. Bialko sklada sie glownie z wody i zwiazkow bialkowych, takich jak albumina jaja kurzego, konalbumina, owomukoid, globulina i inne.
  • Zoltko jest rdzeniem jaja kurzego, zawiera wszystkie witaminy i mineraly, zajmuje 30% jaja. Zoltko zawiera witaminy rozpuszczalne w tluszczach, w tym witamine D, a takze cholesterol.
  • Zawartosc kalorii w jajach kurzych i wartosc odzywcza

    Popyt na jaja nigdy nie spada, co daje wielu fermom drobiu i prywatnym dzialkom pomocniczym stabilny zysk. Nie jest tajemnica, ze jajko pozyskiwane w gospodarstwie domowym ma duza wartosc, wartosc odzywcza i uzytecznosc. Srednio jedna osoba zjada 290 jaj rocznie, ludzie cenia jajka nie tylko ze wzgledu na ich wartosc odzywcza, ale takze ze wzgledu na smak.

    Wartosc odzywcza 1 jajka kurzego:

    • bialko 12,5 grama
    • tluszcz 11,5 grama
    • weglowodany 0,8 grama
    • woda 74 gramy
    • kwasy tluszczowe 2,5 grama
    • popiol 1-1,5 grama
    • monosacharydy i disacharydy 0,6 grama.

    Poza powyzszym jajko kurze zawiera wiele makro i mikroelementow takich jak:

    • fosfor 190 mg
    • potas 140 mg
    • magnez 11 mg
    • wapn 54 mg
    • sod 135 mg
    • chlor 155 mg
    • siarka 177 mg
    • zelazo 2,6 mg
    • cynk 1 mg
    • jod 21 mg
    • fluor 54 mg
    • miedz 83 mg

    Jaja kurze sa bogate w witaminy rozpuszczalne w tluszczach i wodzie:

    • witamina A 0,24 mg
    • witamina E 2 mg
    • witamina B2 0,43 mg
    • witamina PP 0,20 mg
    • witamina B12 0,53 mg
    • witamina K 0,31 mg
    • witamina B9 7 mg
    • witamina D 2,3 mg

    Przydatne biologicznie aktywne i skladniki odzywcze w jajku kurzym odgrywaja ogromna role dla ludzi, odbudowuja tkanki i zabijaja szkodliwe mikroorganizmy chorobotworcze.

    https://youtu.be/https://www.youtube.com/watch?v
    = vg8zJyYL66A

    Przydatne wlasciwosci jaj kurzych

    Jak juz wspomniano, jajko kurze jest bardzo przydatne, a nawet niezbedne dla ludzkiego ciala, ma wiele przydatnych wlasciwosci, rozwazymy je bardziej szczegolowo:

    • Wzmacnia uklad odpornosciowy, pomaga zwalczac wirusy, nasycajac organizm niezbednymi witaminami i mineralami.
    • Zmniejsza ryzyko zlosliwych zwiazkow i raka.
    • Dba o uklad krazenia.
    • Wzmacnia wzrok i regeneruje nerwy wzrokowe, zapobiega chorobom oczu.
    • Dobry dla kosci i tkanki miesniowej, wspomaga wchlanianie wapnia i prawidlowy wzrost kosci.
    • Regeneruje tkanke miesniowa, dzieki zawartosci bialka – bialka, zwieksza wytrzymalosc.
    • Zwieksza wydajnosc mozgu, poprawia pamiec i rozwija inteligencje.
    • Wzmacnia uklad nerwowy, lagodzi napiecie, poprawia nastroj.
    • Polecany dla kobiet w ciazy i matek karmiacych, szybko sie wchlania i wspomaga laktacje. Jaja kurze sa rowniez przydatne dla kobiet planujacych ciaze, poniewaz zawieraja kwas foliowy.
    • Wspomaga aktywnosc plemnikow i jest przydatny dla samcow w planowaniu potomstwa.
    • Zwalcza objawy wrzodziejace i poprawia prace przewodu pokarmowego.
    • Poprawia kolor i strukture wlosow.
    • Wspomaga odchudzanie, polecany na sniadanie na cieplo.

    Sklad odzywczy, BZHU

    Jajka – 1 male jajko (40g)

    Dla ilosci: 1 male jajko
    Kalorie
    – 66
    Kalorie z tluszczu – 42
    BZHU
    Calkowita zawartosc tluszczu 4.68g
    Nasycony 1,4g
    Wielonienasycone 0,78g
    Jednonienasycone 1.92g
    Cholesterol 224,8 mg
    Calkowita zawartosc weglowodanow 0,4g
    Blonnik pokarmowy 0g
    Cukier 0,28g
    Wiewiorki 5,01g
    Witaminy i mineraly
    A – 68,96 ?g C – 0mg
    B-6 0,07 mg B-12 0,76 ?g
    D – 0,74 ?g E 0,47 mg
    Wapn 24,8 ?g Zelazo 0,98 mg
    Magnez 5,12 mg Cynk 0,52 mg
    Potas 60,4 mg Sod 66mg
    Rozklad kalorii dla BJU:

    Weglowodany (6%)

    Tluszcz (64%)

    Bialko (30%)

    Natalia Ławniczak
    Autor
    Rate author
    Wiedzieć wszystko