Jak prawidlowo ugotowac owsianke jeczmienna: jeczmien jest smaczny i zdrowy

Prawidlowe gotowanie jeczmienia
Na pierwszy rzut oka moze wydawac sie dziwne, ze historia powstania nazwy jeczmien perlowy wiaze sie z najpiekniejszym slowem ?perla?.

Ale w zyciu codziennym, przede wszystkim wsrod osob wykonujacych zawod wojskowy, nazywa sie je raczej z grubsza: perlofan, guma piankowa, plandeka, rygle, frakcja szesnasta, bubi, ciecie.

W rzeczywistosci nie ma w tym nic dziwnego.

Tyle tylko, ze wielu jest przyzwyczajonych do widoku ziaren jeczmienia perlowego unoszacych sie samotnie w zupie lub w postaci kupki sklejajacej sie na talerzu i nie zdaje sobie sprawy, ze kasze jeczmienna trzeba ugotowac ze szczegolna gorliwoscia.

A tym bardziej nie zakladaja, ze pod wzgledem uzytecznych wlasciwosci jest w rzeczywistosci najcenniejszym produktem dla zdrowia organizmu.

Jeczmien perlowy jest glowa wszystkiego!
Jeczmien perlowy to cale, markowe i polerowane ziarna jeczmienia.

Osoby zainteresowane historia tradycji kulinarnych moga wiedziec, ze juz w starozytnym Rzymie gladiatorow karmiono kasza jeczmienna, wierzac, ze daje ona wojownikom niesamowita sile.

A Pitagoras i jego uczniowie, wedlug nich, dieta jeczmienna przyniosla szczegolna koncentracje umyslu i wigor do pracy umyslowej.

To wlasnie badanie skladu chemicznego produktow jeczmiennych potwierdzilo przypuszczenia o obecnosci w nich wielu waznych pierwiastkow pomagajacych wzmocnic organizm.

Kasza jeczmienna jest bogata w skladniki odzywcze, blonnik, witaminy oraz mikro i makroelementy.

Choc jeczmien ma wysoka wartosc energetyczna, bo az 73% swojego skladu stanowia weglowodany, trudno przecenic jego role w utrzymaniu szczuplej sylwetki i zdrowia.

Moze stac sie jednym z glownych skladnikow zbilansowanej, zbilansowanej diety.

Jeczmien perlowy jest w stanie normalizowac prace ukladu pokarmowego, poprawiac stan mikroflory jelitowej, dzieki dzialaniu okrywajacemu i zobojetniajacemu kwasy.

Dodatkowo usuwa z organizmu substancje toksyczne oraz ulatwia przebieg reakcji alergicznych, dzieki aminokwasom, ktore zmniejszaja podatnosc organizmu osoby cierpiacej na alergie na bodzce zewnetrzne.

Zdrowa owsianka z kaszy jeczmiennej
Posiadajac zapasy witamin z grupy B, PP, A, D, E, kwasu nikotynowego i foliowego mozemy wzmocnic uklad odpornosciowy, zachowac wzrok, zachowac uklad nerwowy, wzmocnic paznokcie, wlosy, kosci i zeby, a takze zaopatrzyc sie ze zdrowa, czysta skora.

Wsrod 16 mineralow obecnych w skladzie jeczmienia perlowego szczegolnie istotny jest fosfor, dzieki ktoremu nie tylko poprawia sie metabolizm, normalizuje sie uklad hormonalny, ale takze postepuje w mozgu.

Dodatkowo, jak za jednym zamachem uzupelnic organizm w wapn, magnez, potas, zelazo, cynk, chrom, selen, miedz, mangan, molibden, naturalny stront, nikiel i kobalt, brom i jod?

A ile korzysci czerpiemy z aminokwasu lizyny!

A wzmocnimy prace serca, naladujemy sie energia witalna, bedziemy w stanie oprzec sie wirusom, opoznimy pojawianie sie zmarszczek, sprawimy, ze skora stanie sie miekka i jedwabista.

Wchlaniajac owsianke jeczmienna mozemy pozbyc sie chorob grzybowych, poniewaz skladnik hordecyna w jeczmieniu jest niezawodna bronia w walce z bakteriami i grzybami.

Owsianka jeczmienna to nie malasha
Teraz, gdy juz tak wiele zostalo powiedziane o celowosci regularnego wlaczania kaszy jeczmiennej do codziennego jadlospisu, nadszedl czas, aby odslonic tajniki prawidlowego przygotowania kaszy jeczmiennej, by zachwycila nawet najbardziej wybrednego smakosza.

Wiec pierwsza rzecz.

Przed samym procesem gotowania owsianki nalezy dokladnie wyplukac ziarna i napelnic je zimna woda (w ilosci: litr wody na szklanke platkow) lub jogurtem i pozostawic do parzenia, najlepiej przez pol dnia (ale nie mniej niz 3-4 godziny).

Wybierz obszerne naczynia, poniewaz owsianka da 5 razy wiecej niz pierwotna objetosc.

Nastepnie po zadanym czasie spusc wode i wyplucz ziarna.

Ile gotowac owsianke z kaszy jeczmiennej dowiesz sie ponizej.

Nastepnie sam wybierz jedna z metod:

  • Kasza peczak zalewamy woda (2 i pol szklanki), stawiamy naczynia na ogniu, doprowadzamy do wrzenia, a nastepnie gotujemy przez pol godziny lub godzine na malym ogniu lub 3-4 godziny w lazni wodnej. Ugotowane platki nalezy zdjac z ognia i zawinac w cieple ubrania na okolo pol godziny.
  • Zelazo w jedzeniu
    Dowiedz sie, ktore produkty spozywcze zawieraja zelazo. Tabela zywnosci.

    Migdaly sa bardzo korzystne dla kobiet. Szczegoly tutaj. Nie zapomnij przeczytac przeciwwskazan.

  • Opuchnieta kasze wlewamy do mleka (2 litry), podgrzanego do 40 stopni. Zagotuj mleko i gotuj jeczmien przez kolejne piec minut bez przykrywania pojemnika pokrywka. Nastepnie, po wyjeciu z ognia, naczynia z owsianka, przykryta pokrywka, nalezy umiescic w lazni wodnej, aby owsianka sie nie palila, a mleko nie uciekalo podczas dlugotrwalego gotowania. Musisz gotowac owsianke od 50 minut do poltorej godziny.
  • Jesli platki zbozowe nie zostaly wczesniej namoczone, zalej szklanke umytych ziaren wrzaca woda, odstaw na godzine lub gotuj przez 5-10 minut, a nastepnie spusc wode.

    Wlewajac 3 szklanki zimnej wody, nalezy zagotowac platki z woda, a nastepnie gotowac na malym ogniu przez okolo godzine.

    Nastepnie nalezy pozostawic go w nagrzanym piekarniku na 40 minut z ogniem, a nastepnie z wylaczonym gazem lub pradem.

    Twoja owsianka jest gotowa, jesli wyglada na spuchnieta i miekka.

    Upewnij sie tez, ze nie jest rozgotowany.

    Kasza jeczmienna w powolnej kuchence
    Wielu, preferujac wykorzystanie nowoczesnych technologii w procesie kulinarnym, nie zna podstaw przygotowania zwyklych potraw z ich pomoca.

    Sprobujmy je rozgryzc.

    Jesli twoj wybor padl na przygotowanie kaszy jeczmiennej w multicookerze, zacznij od wyboru trybu.

    ?Owsianka mleczna? – czas zostanie ustawiony automatycznie.

    Jesli nie ma takiego trybu, wybierz tryb ?Owsianka?, ?Kasza gryczana? lub ?Wysokie cisnienie? i ustaw czas na 20 minut.

    Jesli to mozliwe, moczyc platki na godzine w zimnej wodzie przed gotowaniem.

    Nastepnie po spuszczeniu wody nalezy ja przelac do pojemnika multicooker.

    Dodaj tam wode (w ilosci 2 szklanek wody na szklanke platkow) i mleko, jesli chcesz.

    Jednoczesnie mozesz dodac sol i olej.

    Mozesz wylaczyc multicooker i poczekac na sygnal informujacy o zakonczeniu procesu gotowania.

    Po sygnale nalezy wlaczyc naprzemiennie tryby ?Gaszenie? i ?Grzanie? na 1,5 godziny.

    To zakonczy owsianke do czasu ugotowania.

    Jesli w owsiance jest jeszcze woda, uzyj trybu ?Browning?.

    Otworz pokrywke, dobrze wymieszaj owsianke, w razie potrzeby dodaj wiecej oleju.

    Jeczmien jest dobry dla zdrowia
    Jesli Twoim glownym celem w gotowaniu kaszy jeczmiennej jest nie tylko chec urozmaicenia diety, ale zrzucenie zbednych kilogramow, to wiedz, ze jest wielu zwolennikow diety opartej na spozyciu jeczmienia wokol ciebie.

    Istnieje rowniez wiele opcji takich diet.

    Oferujemy najprostsza, krotkotrwala, ale surowa diete.

    Glowna zasada: ugotuj kasze jeczmienna wylacznie w wodzie, a zapomnij o cukrze, dzemie i masle, aby poprawic smak.

    Musisz gotowac platki zbozowe zgodnie z pierwsza metoda gotowania opisana wczesniej.

    Stosowac 3-4 razy dziennie sypka owsianke w rozsadnych ilosciach (kaloryczna kaszka peczak gotowana w wodzie to 106 kcal na 100 gramow produktu).

    Oprocz wody mozna wypic 1 szklanke kefiru (beztluszczowego lub niskotluszczowego), nieslodzonej zielonej herbaty lub soku, herbat ziolowych.

    Takiej diety nie nalezy stosowac dluzej niz tydzien, ale mozna ja powtorzyc po poltora miesiaca.

    Jeczmien jest nie tylko zdrowy, ale i smaczny
    Zwykle przy takiej diecie traca nawet 4-5 kilogramow wagi.

    W ciagu pierwszych dwoch dni organizm traci okolo 1,5 kg masy ciala dzieki eliminacji nadmiaru plynow, toksyn i toksyn.

    Nalezy pamietac, ze stosujac kaszke jeczmienna przez dlugi czas, ryzykujesz trudnosci w oproznianiu jelit.

    Dlatego zwieksz ilosc spozywanych plynow (dopuszcza sie picie od poltora do dwoch litrow dziennie) lub dodaj do menu lekkie salatki warzywne.

    Z zastrzezeniem dluzszych diet w menu, oprocz chudej kaszy jeczmiennej, dozwolone jest dodawanie innych produktow.

    Na przyklad:

    • Na sniadanie – suszone sliwki na parze (do 5 sztuk) lub starte zielone jablko;
    • Na obiad – salatka jarzynowa i kawalek ryby lub chudego miesa; na obiad – 100 gramow chudego twarogu ze szklanka kefiru.

    Pyszne i zdrowe platki owsiane
    Korzysci i szkody z platkow owsianych. Platki owsiane na wodzie to swietne sniadanie.

    Dobroczynne wlasciwosci gruszek sa rowniez niezaprzeczalne: https://notefood.ru/produkty/top-poleznyh-produktov/poleznie-svoistva-grushi.html.

    Mozesz przeczytac o korzeniu imbiru do odchudzania tutaj. Poznaj przepis na herbate imbirowa odchudzajaca.

    Tak wiec, dowiedziawszy sie czegos nowego o jeczmieniu z tego artykulu, mamy nadzieje, ze od tego momentu, gdy kolega z pracy bedzie chcial poczestowac Cie golonka z frytkami, z duma podarujesz mu w zamian swoja tace wspanialej kaszy jeczmiennej, bedac naboznie przekonany o tym, ze jest satysfakcjonujacy, smaczny i niezwykle zdrowy!

    Natalia Ławniczak
    Autor
    Rate author
    Wiedzieć wszystko