Witaminy w migdalach

Opis

Migdaly to magazyn witamin, mikro- i makroelementow, kwasow tluszczowych oraz innych pozytecznych substancji, ktore maja korzystny wplyw na funkcjonowanie organizmu czlowieka. To nie jest orzech, jak wielu uwaza, ale owoc pestkowy pokryty cienka brazowa luska. Owoce drzewa migdalowego maja slodki (jadalny) i gorzki smak. Kazdy z nich znalazl swoje zastosowanie w medycynie, kuchni i kosmetyce.

Slodkie migdaly sa uzywane jako skladnik wypiekow i innych potraw. Gorzkiego nie wolno spozywac ze wzgledu na wysokie stezenie w nim kwasu cyjanowodorowego, ktory moze powodowac zatrucie. Owoce zawierajace cyjanek wykorzystywane sa do produkcji olejkow migdalowych, ktore pelnia funkcje substancji aromatyzujacych.

Ile migdalow jesc dziennie

Migdaly moga poprawic zdrowie czlowieka spozywane zarowno w malych (10 g/dzien), jak i duzych (100 g/dzien) porcjach.

Jamshed H., Sultan F., Iqbal R., Gilani A. Migdaly w diecie zwiekszaja poziom cholesterolu HDL w surowicy u pacjentow z choroba wiencowa w randomizowanym, kontrolowanym badaniu. J. Nutr. 2015; 145: 2287-2292. Ruisinger JF, Gibson CA, Backes JM, Smith BK, Sullivan DK, Moriarty PM, Kris-Etherton P. Statyny i migdaly na nizsze lipoproteiny (badanie STALL) J. Clin. Lipidol. 2015; 9: 58?64.

Badania kliniczne wskazuja na potencjalny wplyw migdalow na kontrole glikemii i metabolizm lipidow, zmniejszenie poposilkowego stezenia glukozy we krwi, insuliny w surowicy, insulinoopornosci i peroksydacji lipidow, a takze wzrost stezenia lipoproteiny wysokiej gestosci (HDL-c) – dobre cholesterol. Migdaly moga nawet stanowic pozywienie wspomagajace w leczeniu osob, ktore nie chca lub nie moga stosowac duzych dawek statyn. Ponadto spozywanie migdalow w dietach niskokalorycznych moze pomoc w kontrolowaniu glodu. Pomimo wysokiej zawartosci kalorii, badania nie wykazaly wzrostu masy ciala w dietach zawierajacych mniej lub wiecej migdalow.

Tan SY, Mattes RD Apetyczny, dietetyczny i zdrowotny wplyw migdalow spozywanych z posilkami lub jako przekaski: randomizowana, kontrolowana proba. Eur. J. Clin. Nutr. 2013; 67: 1205-1214. Li SC, Liu YH, Liu JF, Chang WH, Chen CM, Chen CYO Spozycie migdalow Poprawiona kontrola glikemii i profile lipidowe u pacjentow z cukrzyca typu 2. Metabolizm. 2011; 60: 474?479. Jenkins DJ, Kendall CW, Marchie A., Josse AR, Nguyen TH, Faulkner DA, Lapsley KG, Blumberg J. Migdaly zmniejszaja biomarkery peroksydacji lipidow u starszych osob z hiperlipidemia. J. Nutr. 2008; 138: 908-913. Berryman CE, West SG, Fleming JA, Bordi PL, Kris-Etherton PM Wplyw codziennego spozycia migdalow na ryzyko kardiometaboliczne i otylosc brzucha u zdrowych doroslych z podwyzszonym poziomem cholesterolu LDL: randomizowana, kontrolowana proba. J. Am. Serca dr hab. 2015; 4: e000993. Dhillon J., Tan S.-Y., Mattes RD Spozywanie migdalow podczas ograniczenia energii obniza tluszcz tulowia i cisnienie krwi u doroslych z nadwaga lub otyloscia. J. Nutr. 2016; 146: 2513-2519. Hollis J., Mattes R. Wplyw chronicznego spozycia migdalow na mase ciala u zdrowych ludzi. Fr. J. Nutr. 2007; 98: 651?656.

Spozywanie migdalow jako przekaski obniza poposilkowy poziom glukozy we krwi i zwieksza uczucie sytosci u osob z cukrzyca typu 2. To odkrycie uzyskano przez oszacowanie spozycia migdalow na 43 g dziennie przez okres czterech tygodni o roznych porach dnia, po sniadaniu i obiedzie lub samodzielnie jako poranna lub popoludniowa przekaske. Grupy, ktore spozywaly migdaly podczas przekaski, mialy wieksze zmniejszenie glodu i stezenia glukozy w surowicy. Pomimo otrzymywania dodatkowych 250 kcal dziennie, wsrod ankietowanych nie zaobserwowano wzrostu masy ciala. Wedlug autorow uczucie sytosci po spozyciu migdalow moze zrekompensowac otrzymany nadmiar energii. Ponadto,

Tan SY, Mattes RD Apetyczny, dietetyczny i zdrowotny wplyw migdalow spozywanych z posilkami lub jako przekaski: randomizowana, kontrolowana proba. Eur. J. Clin. Nutr. 2013; 67: 1205-1214.

Wartosc odzywcza

Mimo kalorycznosci migdaly mozna nazwac produktem dietetycznym. Nie zawiera cholesterolu, a takze normalizuje stezenie cukru i poprawia metabolizm tluszczow.

Wartosc odzywcza owocow pestkowych:

  • bialka – 19 gr.;
  • tluszcze – 54 gr .;
  • weglowodany – 13 gr. (w tym 0,7 g skrobi, 7 g blonnika).

Kolejna zaleta migdalow jest to, ze zawieraja duza ilosc witamin i mineralow. Osobom bedacym na diecie odchudzajacej wskazane jest spozywanie orzechow w czystej postaci, bez skorki. Ci, ktorzy chca budowac mase, lepiej radza sobie z nieobranymi owocami. Aby zwiekszyc wartosc energetyczna i odzywcza, zaleca sie dodawanie do platkow owsianych na sniadanie prazonych migdalow.

Co jeszcze migdaly sa przydatne dla organizmu?

Pochodna olejku migdalowego ma rowniez wiele dobroczynnych wlasciwosci, ktore wykorzystuje sie w medycynie tradycyjnej.

Tym samym produkt ten dziala jak rozpuszczalnik dla kamfory stosowanej do wstrzykiwan. Przyjmowany doustnie, jedna lyzka stolowa trzy razy dziennie, olej migdalowy ma korzystny wplyw na zapalenie pluc i inne stany zapalne. Dziala chlodzaco.

Olejek migdalowy jest rowniez stosowany miejscowo jako srodek zmiekczajacy i odzywczy do smarowania skory, przy odlezynach, w leczeniu guzow piersi.

Suszone sliwki, podobnie jak migdaly, sa bogate w potas, magnez i inne makroelementy. Mozesz przeczytac o zawartosci kalorii w suszonych sliwkach i specyfice ich wykorzystania na naszej stronie internetowej.

Swieze i mrozone persymony sa nie mniej przydatne dla organizmu. W tym artykule opisano wlasciwosci lecznicze tego wyjatkowego owocu.

Ten produkt jest rowniez uzywany jako srodek przeczyszczajacy.

Dobroczynne wlasciwosci migdalow dla kobiet przejawiaja sie rowniez w tym, ze makuchy stosowane sa w kosmetyce do oczyszczania i zmiekczania szorstkiej skory.

Witaminy

Migdaly sa bogate w witaminy niezbedne do prawidlowego funkcjonowania organizmu. Zawieraja nastepujace przydatne substancje:

  • Witamina A.
    Wspomaga zdrowie oczu. Poprawia strukture wlosow i paznokci.
  • Witamina C.
    Wspomaga wytrzymalosc scian naczyn krwionosnych. Wzmacnia uklad odpornosciowy.
  • Tiamina.
    Poprawia prace ukladu pokarmowego. Uspokaja uklad nerwowy.
  • Witamina B2.
    Wspomaga zdrowa skore, paznokcie i wlosy. Wspomaga aktywne wchlanianie zelaza.
  • Witamina B3.
    Stymuluje uklad sercowo-naczyniowy.
  • Witamina B5.
    Poprawia wytrzymalosc. Wspomaga szybki powrot do zdrowia po wirusie i przeziebieniach.
  • Witamina B6.
    Pomaga watrobie wytwarzac enzymy potrzebne do przetwarzania aminokwasow i przyswajania bialka. Normalizuje poziom cholesterolu.
  • Kwas foliowy (B9).
    Uczestniczy w hematopoezie i tworzeniu nowych komorek. Wspomaga prawidlowe funkcjonowanie ukladu nerwowego. Reguluje funkcje przewodu pokarmowego. Wzmacnia organizm podczas stresu.
  • Witamina E.
    Zapobiega powstawaniu zakrzepow krwi i rozwojowi nowotworow. Przydatny przy anemii, zaburzeniach widzenia i funkcjonowaniu ukladu nerwowego.
  • Witamina K.
    Wzmacnia naczynia krwionosne. Odpowiada za krzepniecie krwi, poprawia prace nerek. Zapobiega osteoporozie.
  • Ze wzgledu na zrownowazony sklad chemiczny migdalow lekarze zalecaja wlaczenie tych orzechow do zwyklej diety. Owoce zawieraja skladniki odzywcze, ktore sa rownie korzystne dla kobiet i mezczyzn w kazdym wieku.

    Szkoda i przeciwwskazania migdalow

    Niewatpliwa szkoda dla zdrowia moze byc stosowanie migdalow w ilosciach wiekszych niz zalecane. Moze to spowodowac:

    • otylosc;
    • biegunka;
    • skurcze jelit;
    • bole glowy.

    Czesto zdarzaja sie przypadki reakcji alergicznej na orzech w postaci:

    • biegunka;
    • wymioty;
    • bol brzucha;
    • zawroty glowy;
    • zatkany nos.

    Jesli masz sklonnosc do reakcji alergicznych, nalezy zachowac szczegolna ostroznosc podczas stosowania. Przeciwwskazania obejmuja:

    • indywidualna nietolerancja produktu;
    • dzieci ponizej trzeciego roku zycia;
    • otylosc;
    • choroby zwiazane z tarczyca;
    • wysokie tetno.

    Mineraly

    Oprocz witamin migdaly zawieraja pierwiastki sladowe, ktorych regularne spozywanie jest bardzo korzystne dla organizmu czlowieka ? pozwala uniknac wielu problemow zdrowotnych. Produkt bogaty w nastepujace mineraly:

  • Wapn.
    Jest niezbedny dla dzieci, poniewaz zapewnia wzrost. Wzmacnia tkanke kostna i poprawia budowe miesni.
  • Potas.
    Poprawia prace serca. Wspomaga dotlenienie mozgu. Reguluje rownowage kwasowo-zasadowa, poprawiajac tym samym stan narzadow.
  • Fosfor.
    Wspomaga wzrost i rozwoj zebow i kosci. Uczestniczy w wielu procesach chemicznych: metabolizmie, wzmacnianiu miesnia sercowego, odbudowie komorek watroby i nerek.
  • Zelazo.
    Odpowiada za przechowywanie i transport hemoglobiny. Zapobiega ryzyku rozwoju anemii. Wzmacnia uklad odpornosciowy.
  • Magnez.
    Ma korzystny wplyw na centralny uklad nerwowy. Zmniejsza podniecenie w komorkach nerwowych, rozluznia miesien sercowy.
  • Mangan.
    Wspomaga tworzenie osrodkowego ukladu nerwowego. Odpowiada za hematopoeze, zapewnia prawidlowe oddychanie tkanek. Wspomaga zdrowie reprodukcyjne.
  • Cynk.
    Kontroluje prace gruczolow lojowych. Poprawia wzrok, zwieksza koncentracje. Lagodzi zmeczenie, wspomaga zapamietywanie. Czesto jest przepisywany na sucha i luszczaca sie skore, tradzik.
  • Miedz.
    Uczestniczy w pracy narzadow ukladu krazenia, miesniowo-szkieletowego, wydalniczego i sercowo-naczyniowego. Przeksztalca zelazo w hemoglobine.
  • Chlor.
    Usuwa nadmiar plynow z organizmu, eliminujac ryzyko obrzekow. Usuwa toksyny.
  • Siarka.
    Uczestniczy w procesach przemiany materii i regeneracji. Niezbedny do syntezy kolagenu. Zapewnij normalne funkcjonowanie ukladu hormonalnego. Zapobiega rozwojowi chorob tarczycy.
  • Sod.
    Utrzymuje rownowage wodno-solna. Poprawia trawienie, uczestniczy w produkcji glukozy, od ktorej zalezy energia i nastroj czlowieka.
  • Zawartosc mineralow i witamin w 100 g migdalow

    Migdaly zawieraja duza ilosc olejow tluszczowych, bialek, weglowodanow i witamin, wsrod ktorych przewaza witamina E i witamina B2. Te wyjatkowe dary natury to takze karotenoidy i karoten, barwnik likopen i niewielki procent olejku eterycznego. Tlusty olejek migdalowy zawiera glicerydy kwasu linolowego i oleinowego, proteiny, witaminy i enzymy emulsyjne. Produkt ten mozna uznac za kompletny skladnik zbilansowanej diety, ktory zapewnia ochrone przed roznymi chorobami.

    Witaminy
    Witamina A 0,25 mg
    Tiamina 0,06 mg
    Witamina B2 0,65 mg
    Witamina B3 6,2 mg
    Witamina B5 0,04 mg
    Witamina B6 0,3 mg
    Witamina B9 0,04 mg
    Witamina C 1,5 mg
    Witamina E 24 mg
    Mineraly
    Potas 748 mg
    Fosfor 473 mg
    Wapn 273 mg
    Magnez 234 mg
    Siarka 178 mg
    Chlor 39 mg
    Sod 10 mg
    Zelazo 2,1 mg
    Cynk 2,1 mg
    Mangan 1,9 mg
    Miedz 0,14 mg

    Korzystne cechy

    Owoce pestkowe polecane sa kobietom w ciazy i karmiacym oraz planujacym zalozenie rodziny. Optymalne polaczenie kompleksu witamin i skladnikow mineralnych w migdalach przyczynia sie do prawidlowego rozwoju plodu i zmniejsza ryzyko przedwczesnego porodu.

    Wartosc odzywcza produktu zapobiega wystepowaniu depresji poporodowej oraz poprawia tlo emocjonalne. Dotyczy to rowniez kobiet w okresie menopauzy.

    Wsrod mezczyzn w srednim wieku, zwlaszcza tych, ktorzy zajmuja sie praca umyslowa, czesto dochodzi do zawalow serca. Dzieki witaminom z grupy W skladzie migdalow, regularne spozywanie orzechow wzmacnia miesien sercowy i poprawia prace serca, zmniejszajac ryzyko chorob.

    Historia drzewa migdalowego

    Historia tego wyjatkowego orzecha siega czasow starozytnych. Pierwsze wzmianki mozna znalezc w Biblii, gdzie opisano laske Aarona przynoszaca migdaly. Miejsce narodzin tych drzew mozna nazwac Chinami i Azja, skad wzdluz starozytnego Jedwabnego Szlaku transportowano ziarna migdalow karawanami kupcow nad Morze Srodziemne, Grecje, Wlochy, Hiszpanie i Bliski Wschod. I dopiero w XVIII wieku hiszpanscy franciszkanie sprowadzili migdalowce na caly swiat. Owoce tego drzewa odkryto podczas wykopalisk grobowca egipskiego krola Tutanchamona.

    W dzisiejszym zyciu kulturalnym ludzie uzywaja tych orzechow nie tylko do jedzenia, ale takze jako roznych symboli. Na przyklad w Ameryce mozna je postrzegac na weselach jako symbole zdrowia, szczescia, dzieci i milosci. W Szwecji panuje przekonanie, ze jesli ktos w Boze Narodzenie znajdzie migdal w kawalku ciasta, to jego pomyslnosc jest gwarantowana. We Wloszech w XVIII wieku migdal zainspirowal starozytnego mistrza do stworzenia instrumentu muzycznego przypominajacego ksztaltem migdal, ktory dzis nazywany jest mandolina.

    Jak zbiera sie migdaly

    Zrobic krzywde

    Jadra gorzkich migdalow zawieraja trujaca substancje – kwas cyjanowodorowy (cyjanek). Wysokie stezenia, wnikajac do organizmu, powoduja glod tlenu. W rezultacie dotkniety jest osrodkowy uklad nerwowy, w ciezkich przypadkach mozliwa jest smierc.

    Zobacz tez: Migdaly korzysci i szkody.

    Stezenie kwasu cyjanowodorowego (cyjanku) w slodkich owocach jest znikome, dzieki czemu nie szkodza one organizmowi czlowieka. Nie nalezy ich jednak naduzywac, zwlaszcza dla tych, ktorzy boja sie wyzdrowiec. Zawartosc kaloryczna 100 gr. migdaly sa wielkosci tabliczki czekolady. Aby wzbogacic organizm w witaminy i mineraly, a nie przybrac na wadze, wystarczy spozywac 30 gramow dziennie. orzechy.

    Produkt powinien byc stosowany z ostroznoscia przez osoby z indywidualna nietolerancja. Orzech moze wywolac reakcje alergiczna. Kobiety karmiace piersia powinny skonsultowac z lekarzem mozliwosc stosowania preparatu w celu wyeliminowania ryzyka wystapienia reakcji alergicznej u dziecka.

    Opis i historia migdalow

    Roslina owocujaca o dobrze znanych pestkach jest krzew z rodziny sliwy. Swiat dowiedzial sie o takiej kulturze z Azji Srodkowej. Teraz uprawa odbywa sie na terytorium:

    • Stany zjednoczone Ameryki;
    • Iran;
    • Hiszpania.

    W Rosji rosnie rowniez dzika odmiana migdalow (pas srodkowy). Krzew wyglada jak drzewo, minimalna wysokosc to cztery metry, maksymalna to szesc. Kwiatostany sa biale lub jasnorozowe.

    Opis owocow:

    • kamien jest podobny do brzoskwini;
    • jadra sa kremowe;
    • jadra sa pokryte skorka;
    • skorki z brazowych orzechow;
    • istnieje odmiana gorzka i slodka.

    Migdaly gorzkie zawieraja w swoim skladzie cyjanki i ze wzgledu na swoje niebezpieczne wlasciwosci nie sa spozywane przez ludzi, wykorzystywane sa w przemysle farmaceutycznym i kosmetycznym.

    Przypuszczalnie historia rosliny zaczyna sie na dlugo przed powstaniem cywilizacji. Pierwsze wzmianki pochodza z czwartego ? trzeciego tysiaclecia p.n.e. W tym okresie kultura zaczela sie rozwijac na terenie starozytnej Grecji. Z Grecji migdaly rozprzestrzenily sie na terytorium:

    • Rzym;
    • Polnocna Afryka;
    • Polwysep Iberyjski.

    Uprawa na kontynencie europejskim rozpoczela sie w VIII-IX wieku. W tym okresie we Francji rozpoczela sie masowa uprawa. Co wiecej, dopiero w XIX wieku kultura dotarla do Ameryki. W chwili obecnej przemyslowa uprawa zboz prowadzona jest w nastepujacych krajach:

    • Wlochy;
    • Hiszpania;
    • USA;
    • Maroko;
    • Indyk;
    • Izrael;
    • Iran;
    • Indonezja;
    • Francja.

    Witamina E ? mity

    Obecnie skutecznosc stosowania witaminy E uwazana jest za nieuzasadniona w leczeniu i profilaktyce chorob ukladu krazenia, chorob onkologicznych, bezplodnosci, impotencji, dysplazji wloknisto-torbielowatej gruczolu sutkowego, zapalnych chorob skory, wypadaniu wlosow, poronieniach nawracajacych, chromaniu przestankowym , zespol pomenopauzalny, oparzenia, zaburzenia przewodnictwa nerwowo-miesniowego, zakrzepowe zapalenie zyl, miazdzyca, starzenie. Nie udowodniono, ze stosowanie witaminy E poprawia sprawnosc seksualna.

    Natalia Ławniczak
    Autor
    Rate author
    Wiedzieć wszystko