Witaminy z grupy B jako niezbedny element dobrego odzywiania i leczenia chorob

Witaminy z grupy B to niskoczasteczkowe skladniki zywnosci niezbedne do zycia czlowieka. Ze wzgledu na wlasciwosci fizykochemiczne witaminy z tej grupy sa klasyfikowane jako rozpuszczalne w wodzie.

We wspolczesnej praktyce lekarskiej zarowno pojedyncze witaminy z tej grupy, jak i kompleksy sa czesto polecane do stosowania w roznych patologiach. Powszechne stosowanie tych substancji wynika z tego, ze pelnia one w naszym organizmie najwazniejsze funkcje, bezposrednio lub posrednio uczestniczac w metabolizmie roznych substancji.

Witamina B1 (tiamina)

Witamina tiamina i jej aktywna pochodna, pirofosforan tiaminy, sa niezbednym uczestnikiem metabolizmu weglowodanow w naszym organizmie, promujac przemiane glukozy w energie. Do normalnego funkcjonowania organizmu osoba dorosla musi otrzymywac 2-3 mg dziennie.

Naturalnymi zrodlami tiaminy sa rosliny straczkowe (groch, fasola, soczewica), pelnoziarniste, watroba, nerki, mozg, drozdze.

Wraz z jego niedoborem dochodzi przede wszystkim do zaburzen ze strony ukladu nerwowego, ktory jest najbardziej zalezny od przyswajania weglowodanow. Ponadto produkty niepelnego utleniania glukozy krazace we krwi powoduja negatywne reakcje innych narzadow i tkanek.

Hipowitaminoza tiaminy objawia sie oslabieniem, szybkim zmeczeniem, mnogim zapaleniem wielonerwowym – bolem i uposledzona wrazliwoscia konczyn i plecow, a takze bolem serca. Przy skrajnym stopniu niedoboru witaminy B1 powstaje stan patologiczny – beri-beri, objawiajacy sie niezwykle wyraznymi objawami uszkodzenia wszystkich narzadow i ukladow.

Witamina B2 (ryboflawina)

Ryboflawina jest prekursorem dwoch enzymow FAD i FMN, ktore sa niezbedne do oddychania tkanek. Substancje te sa posrednimi uczestnikami przenoszenia elektronow w lancuchu oddechowym i innych reakcjach energetycznych.Sama substancja jest jasnozolta i czasami jest uzywana jako barwnik w proszkach do sporzadzania bulionu. Dzienne zapotrzebowanie to 2-4 mg. Przy niedoborze, stanach zapalnych skory i blon sluzowych, drgawkach w kacikach ust dochodzi do ogolnego oslabienia miesni.

Zrodlem naturalnym sa zoltka jaj, maka razowa i wypieki z niej wypiekane, drozdze.

Witaminy z grupy B jako leki

Dosc czesto witaminy stosuje sie w leczeniu roznych schorzen jako ogolna terapie wzmacniajaca. Istnieja jednak specjalne wskazania dla grupy B.

Po przypisaniu do grupy B

Witaminy z grupy B w tabletkach sa przepisywane na wiele chorob neurologicznych:

  • zapalenie nerwu, nerwobol, neuropatia;
  • niedowlad (zmniejszona sila miesni);
  • Nocne skurcze miesni itp.

Nazwy poszczegolnych preparatow witamin z grupy B znajdziesz ponizej.

Lekcje demonstracyjne na temat programu ?Dietetyka?

Uzyskac dostep

Formy dawkowania witamin z grupy B

Istnieja 2 glowne postacie dawkowania:

  • Tabletki;
  • Zastrzyk.

Witaminy z grupy B w tabletkach

Najczesciej witaminy z grupy B sa przyjmowane w tabletkach. Istnieje wiele marek rozniacych sie dawka i skladem witamin.

Pomimo faktu, ze poszczegolne witaminy z grupy B nie sa ze soba kompatybilne, duze firmy farmaceutyczne znajduja sposoby na obejscie tej niezgodnosci. Jednym ze sposobow jest nakladanie witamin warstwami i izolowanie ich od siebie. Takie witaminy wchlaniaja sie stopniowo, co uniemozliwia ich wzajemne oddzialywanie.

Wsrod witamin z grupy b w tabletkach mozna wymienic nastepujace kompleksy:

  • Pentovit (Altajwitaminy);
  • Supradin (Bayer);
  • Neuromultivitis (G.L. Pharma GmbH);
  • Vitagamma (Ferein, Bryntsalow-A).

Witamina PP (nikotynamid)

Nikotynamid jest prekursorem dwoch enzymow, NAD i NADP, ktore aktywnie uczestnicza w reakcjach redoks poprzez przenoszenie elektronow. Niedobor tej substancji nazywa sie pelagra.

Stan patologiczny objawia sie symetrycznym zapaleniem skory w otwartych obszarach skory, zaburzeniami przewodu pokarmowego, w szczegolnosci biegunka, a takze oslabieniem, zmeczeniem, utrata pamieci i uwagi.

Naturalnymi zrodlami tej substancji sa zboza, mieso, ziemniaki, watroba, nerki. Dzienne zapotrzebowanie wynosi okolo 15-25 mg.

Witamina B6 (pirydoksyna)

Pirydoksyna bierze udzial w metabolicznych procesach dekarboksylacji i transaminacji aminokwasow, odgrywa wazna role w zapewnieniu funkcjonowania osrodkowego ukladu nerwowego, zapewniajac wymiane dopaminy, noradrenaliny, serotoniny i GABA. Odgrywa role w syntezie hemoglobiny.

Najczesciej niedobor tej substancji rozwija sie u osob naduzywajacych alkoholu – z powodu zwiekszonych kosztow i uposledzonego wchlaniania go z pozywienia. W organizmie zdrowego czlowieka synteza pirydoksyny przez mikroflore jelitowa w znacznym stopniu przyczynia sie do zaspokojenia zapotrzebowania na pirydoksyne.

Naturalnymi zrodlami witaminy B6 sa rosliny straczkowe, orzechy, ziemniaki, kapusta, pomidory, awokado, jajka.

Brak pirydoksyny objawia sie objawami uszkodzenia ukladu nerwowego, w szczegolnosci zaburzeniami czucia w konczynach, bezsennoscia, lekiem, a takze oslabieniem, wzmozonym zmeczeniem, bladoscia skory, drgawkami w kacikach ust, anemia.

Aby uniknac takich negatywnych zjawisk, organizm powinien otrzymac lacznie okolo 2 mg pirydoksyny, w tym syntetyzowanej przez mikroflore.

Przydatne wlasciwosci B1

Przyczynia sie do normalizacji metabolizmu energetycznego, zwiekszenia odpornosci organizmu na ataki wirusow oraz eliminacji problemow z pamiecia.

B2

Uczestniczy w hematopoezie, jest niezbedny do prawidlowego metabolizmu bialek, tluszczow, jest stosowany w profilaktyce chorob okulistycznych.

B3

Wspomaga zdrowy stan psycho-emocjonalny, bierze udzial w procesach metabolicznych.

B4

Przyczynia sie do poprawy pamieci, prawidlowego przebiegu metabolizmu tluszczow w komorkach watroby.

B5

Przyspiesza regeneracje tkanek, utrzymuje integralnosc blon sluzowych, naskorka, wzmacnia ich ochrone przed niekorzystnym dzialaniem czynnikow zewnetrznych.

B6

Poprawia nastroj, apetyt, poprawia jakosc snu, wspomaga metabolizm aminokwasow i produkcje czerwonych krwinek.

B7

Niezbedny do przeksztalcania skladnikow odzywczych zawartych w jedzeniu w czysta energie.

B8

Nalezy do grona naturalnych antydepresantow, przyczynia sie do utrzymania zdrowego funkcjonowania osrodkowego ukladu nerwowego.

B9

Kwas foliowy jest niezbedny do syntezy kwasow nukleinowych, pomaga zmniejszyc prawdopodobienstwo roznych patologii w czasie ciazy.

B10

Wspomaga normalizacje mikroflory jelitowej, poprawia kondycje skory, przyspiesza rozpad bialek.

B12

Bierze udzial w syntezie aminokwasow, metabolizmie energetycznym, zapewnia bezproblemowe funkcjonowanie ukladu odpornosciowego i nerwowego.

Witamina B9 (kwas foliowy)

Kwas foliowy odgrywa ogromna role w rozwoju ukladu krazenia i nerwowego. Dla dzieci i kobiet w ciazy najwazniejsze jest regularne przyjmowanie tej witaminy. Odpowiednie spozycie witaminy B9 pomaga uniknac anemii, a kobietom w ciazy zmniejszyc ryzyko poronien samoistnych i zapobiegac wadom w rozwoju ukladu nerwowego u nienarodzonego dziecka.

Wystepuje naturalnie w zielonych warzywach, zbozach i watrobie.

Dzienne zapotrzebowanie zalezy od wieku i wynosi 200 mcg dla osoby doroslej i 400 mcg dla kobiety w ciazy.

Zawartosc witaminy B7

Pokarmy zawierajace witamine B7:

  • drozdze;
  • pomidory;
  • szpinak;
  • zoltko jajka;
  • grzyby;
  • gryka;
  • ziemniaki, marchewki;
  • krem;
  • kalafior;
  • truskawki;
  • kwasna smietana;
  • twarozek;
  • rokitnik zwyczajny.

Szybkosc spozycia tego zwiazku dla doroslych wynosi 50 ?g / dzien. W przypadku dzieci norma wynosi 10-50 mcg / dzien, w zaleznosci od wieku. Gorna granica nie zostala ustalona.

UWAGA! Nalezy pamietac, ze terapia witaminami powinna byc zawsze przepisana przez lekarza, aby uniknac przedawkowania.

Witamina B12 (cyjanokobalamina)

Glowna rola tej substancji jest bezposredni udzial w syntezie hemoglobiny, dlatego nazywana jest rowniez czynnikiem zewnetrznym Castle’a.

Dla przyswojenia tej substancji wazne jest nie tylko jej spozywanie, ale takze odpowiednia praca przewodu pokarmowego, poniewaz przy niedokwasowym zapaleniu zoladka lub po resekcji zoladka B12 nie wiaze sie z wewnetrznym czynnikiem Castle’a i nie jest wchlaniana.

W wyniku jej niedoboru rozwija sie anemia, do leczenia ktorej stosuje sie ja z przerwami w postaci wstrzykniec domiesniowych. Oprocz ukladu krwiotworczego cierpi rowniez uklad nerwowy, rozwija sie dystrofia neuronow rdzenia kregowego, co ostatecznie prowadzi do uposledzenia ruchu i wrazliwosci w konczynach dolnych. Takie powiklanie jest obecnie rzadkie, ale przed pojawieniem sie preparatow witaminy B12 bylo to naturalne nastepstwo jej trwalego niedoboru.

Glownym zrodlem sa pokarmy, w ktorych ta witamina gromadzi sie podczas zycia zwierzat, np. watroba i nerki.

Zwykle osoba powinna otrzymywac srednio od 5 do 7 ?g cyjanokobalaminy dziennie.

Biorac pod uwage, ze wszystkie witaminy z grupy B sa rozpuszczalne w wodzie, nie ma przedawkowania podczas spozywania bogatych w nie pokarmow. W przypadku nadmiernego spozycia do organizmu sa szybko wydalane przez nerki.

Wielu producentow napojow i zboz twierdzi, ze ich zywnosc jest wzbogacona witaminami z grupy B.

Witamina B (grupa witamin) Ogolna charakterystyka witaminy B (grupa witamin)

Witaminy z grupy B to grupa witamin rozpuszczalnych w wodzie, ktore odgrywaja wazna role w metabolizmie komorkowym i poprawie organizmu.
Witamina B zostala odkryta w 1912 roku przez naukowca K. Funka. Ale po pewnym czasie naukowcy odkryli, ze to nie jest jeden zwiazek. Witamina B to caly kompleks substancji, ktore laczy obecnosc azotu w czasteczce. Zbior tych substancji azotowych jest znany jako witaminy z grupy B, ktorych kazdy element jest ponumerowany od do B20. Wiele witamin z tej grupy ma nie tylko numer seryjny, ale takze wlasne nazwy.

Z biegiem czasu naukowcy ustalili dokladna budowe kazdej witaminy z grupy B. W wyniku badan stalo sie jasne, ze niektore substancje zwane witaminami takimi nie sa (kaloryzator). Na przyklad B11 calkowicie pasuje do formuly aminokwasu L-karnityny.

Najbardziej znane to 8 pierwiastkow: tiamina (B1), ryboflawina (B2), niacyna (B3), kwas pantotenowy (B5), witamina B6, biotyna (B7), kwas foliowy (B9) i witamina B12. Istnieja rowniez witaminy z tej grupy: B13, B15, B17.

Dzienne zapotrzebowanie na witaminy z grupy B

Dzienne spozycie witamin z grupy B z reguly rozni sie w zaleznosci od: wieku, zawodu, pory roku, ciazy, plci i innych czynnikow.

Kazda witamina z grupy B ma swoje wlasne, dzienne zapotrzebowanie.

Pokarmowe zrodla witamin z grupy B

Witaminy z grupy B znajduja sie w nastepujacych produktach spozywczych: produkty pelnoziarniste, mieso, jajka, ziemniaki, makaron, bialy chleb, drozdze piwne, orzechy, zielone warzywa lisciaste, watroba i wiele innych.

Przydatne wlasciwosci witamin z grupy B

Kazda witamina ma swoja wartosc biologiczna. Wszystkie witaminy z tej grupy zapewniaja prawidlowe funkcjonowanie ukladu nerwowego oraz odpowiadaja za metabolizm energetyczny, wspomagaja prace ukladu pokarmowego w normalnym stanie, zwiekszaja odpornosc na stres oraz pomagaja ustabilizowac poziom cukru we krwi.

Biorac pod uwage zdolnosc witamin z grupy B do zmniejszania skutkow stresu, sa one przydatne i niezbedne dla kazdego czlowieka, a dla sportowcow sa niezastapione. Doskonale uzupelniaja rowniez leczenie anemii, historii neurologicznej i psychiatrycznej.

Witaminy z grupy B dzialaja razem skuteczniej niz kazda z witamin z grupy B z osobna.

Aktywnosc ukladu odpornosciowego oraz sprawnosc procesow wzrostu i rozmnazania komorek rowniez w duzej mierze zalezy od obecnosci witamin z grupy B.

Niedobor witamin z grupy B

Brak witamin z tej grupy prowadzi do naruszenia ukladu nerwowego, bezsennosci, pogarsza sie stan skory (swedzenie, pieczenie, gesia skorke, suchosc), zanik miesni, dretwienie rak i nog, zapalenie miesni, trudnosci oddychanie, kolatanie serca przy najmniejszym wysilku fizycznym, brak apetytu, wczesne starzenie sie skory, powiekszenie watroby, wypadanie wlosow (kaloryzator). Ponadto przy braku witamin tego kompleksu pojawia sie nadwrazliwosc na swiatlo, zwiekszone zmeczenie i zawroty glowy.

Nadmiar witamin z grupy B w organizmie

Hiperwitaminoza (nadmiar witamin) z grupy B jest bardzo niebezpieczna. W przypadku stosowania nadmiernych dawek rozwija sie odurzenie organizmu ludzkiego. Witaminy i moga powodowac dystrofie watroby. i B12 sa najbardziej toksyczne. , a nadmiar witaminy B12 powoduje reakcje alergiczne.

Nadmiar witamin z grupy B ma podobne objawy jak przy ich braku:

  • Zaczerwienienie skory
  • Zawroty glowy i bole glowy
  • Zdenerwowany stolec, bol brzucha
  • Uczucie mrowienia skory i nadwrazliwosc
  • Zaburzenia snu (bezsennosc)
  • Skurcze miesni lydek

Kazda witamina z grupy B moze wywolywac charakterystyczne tylko dla tego objawy hiperwitaminozy.

Szkodliwe wlasciwosci witamin z grupy B

Witaminy z grupy B nalezy przyjmowac wylacznie w ramach kompleksu, gdyz dlugotrwale stosowanie niektorych witamin z tej grupy w duzych ilosciach moze wywolac chorobe spowodowana brakiem innych witamin.

Wazny! Po spozyciu witamin z grupy B mocz staje sie ciemnozolty i ma specyficzny zapach.

Ponizej znajduja sie wszystkie witaminy z grupy B, mozesz wpisac kazda z nich i poczytac o niej wiecej.

Aneuryna Funkcje witamin Zrodlo jedzenia
Witamina B1 (Tiamina) Uczestniczy w przemianie tluszczow, weglowodanow i bialek w energie Kasza gryczana, platki owsiane, chleb razowy, zielony groszek
Witamina B2 (ryboflawina) Niezbedny we wszystkich typach procesow metabolicznych w organizmie, normalizuje stan skory, funkcje wzrokowe, blony sluzowe, uczestniczy w procesie syntezy hemoglobiny Produkty mleczne, jajka, drozdze, mieso z watroby, wszelkiego rodzaju kapusta, kasza gryczana, makarony, biale pieczywo.
Witamina B3 (niacyna, kwas nikotynowy, witamina PP) Syntetyzuje bialka i tluszcze, uwalnia energie ze wszystkich skladnikow odzywczych zawierajacych potas Drozdze, orzechy, watrobka, ryby, mleko, zoltko jaj, rosliny straczkowe, gryka, zielone warzywa
Witamina B4 (Cholina) Obniza poziom cukru we krwi, chroni blony komorkowe przed zniszczeniem i uszkodzeniem, dziala lagodzaco, normalizuje metabolizm tluszczow i wspomaga odchudzanie Zoltko jajka, watroba, nerki, twarozek, ser, nierafinowane oleje roslinne, rosliny straczkowe, kapusta, szpinak
Witamina B5 (jako kwas pantotenowy, pantotenian wapnia) Uczestniczy w tworzeniu ?dobrego? cholesterolu, uwalnia energie pokarmowa Drob, watrobka, zielony groszek, kasza gryczana, platki owsiane, zielone warzywa, kawior rybny, orzechy laskowe
Witamina B6 (pirydoksyna) Reguluje aktywnosc ukladu nerwowego, uczestniczy w regeneracji erytrocytow, metabolizmie weglowodanow, syntezie hemoglobiny, wspomaga tworzenie przeciwcial Ziemniaki, orzechy laskowe, orzechy wloskie, szpinak, marchew, kapusta, rosliny straczkowe, zboza, truskawki, pomarancze, pomidory, nabial, mieso, watroba, ryby
Witamina B7 (biotyna, witamina H, koenzym R) Niezbedny dla zdrowej skory i wlosow, wspomaga zdrowie gruczolow potowych, nerwow i szpiku kostnego Drozdze, pomidory, szpinak, soja, zoltko jajka, pieczarki, watroba, nerki
Witamina B8 (inozytol, inozytol, inozytol dretinol) Wspomaga odchudzanie, reguluje poziom cholesterolu, zapobiega rozwojowi miazdzycy, stymuluje aktywnosc mozgu Drozdze piwne, otreby pszenne, kielki pszenicy, serce wolowe, pomarancze, zielony groszek, mozgi, zwykly chleb maczny
Witamina B9 (kwas foliowy, witamina M) Z jego pomoca powstaje kwas nukleinowy i nastepuje podzial komorek, powstaja erytrocyty Zielone warzywa lisciaste, miod, cytrusy, rosliny straczkowe, drozdze, maka razowa, watroba
Witamina B12 (Kobalamina) Wspomaga tworzenie czerwonych krwinek, wspomaga wzrost i aktywnosc ukladu nerwowego Wystepuje wylacznie w produktach zwierzecych (mieso, watroba, jaja)
Witamina B13 (kwas orotowy, kwas uracylkarboksylowy) Poprawia zdrowie rozrodcze, korzystnie wplywa na rozwoj plodu w ciazy, normalizuje prace watroby Korzenie roslin, serwatka, plynna czesc kwasnego mleka lub zsiadle mleko
Witamina B15 (jako kwas pangamowy, pangamat wapnia) Poprawia metabolizm lipidow, obniza poziom cholesterolu we krwi, zwieksza pobieranie tlenu przez tkanki, likwiduje niedotlenienie, przyspiesza procesy regeneracji, wydluza zywotnosc komorek, chroni watrobe przed marskoscia Nasiona roslin (dynia, sezam, slonecznik), drozdze piwne, caly brazowy ryz, produkty pelnoziarniste, melon, arbuz, pestki moreli, orzechy, watroba, krew
Witamina B17 (Laetralna) Dziala przeciwbolowo, poprawia przemiane materii, lagodzi nadcisnienie, artretyzm i spowalnia procesy starzenia Pedy moreli, jablek, wisni, brzoskwin, sliwek

Wiecej informacji na temat witamin z grupy B mozna znalezc w wideoklipie Galiny Borisovnej Kozminy, lekarza pierwszego kontaktu, zatytulowanym ?Niedobor witamin z grupy B to problem XXI wieku. Wyklad nr 2?

Autor: Marina L. (specjalnie dla) Kopiowanie tego artykulu w calosci lub w czesci jest zabronione.

Natalia Ławniczak
Autor
Rate author
Wiedzieć wszystko